Min første lagkage!

Forleden fyldte min veninde 25, og i den anledning var hende og et par venner inviteret til tapas og lagkage hos mig.

Det er første gang jeg sådan rigtig har forsøgt mig på lagkagefronten, og heldigvis blev den ganske vellykket og velsmagende.

20110907-185120.jpg

20110907-185109.jpg

Jeg brugte:

  • 5 chokolade lagkagebunde
  • 1. L piskefløde
  • mørk smelte chokolade
  • Fondant
  • 14 flødeboller
  • En håndfuld friske hindbær
  • Daim chokolade
  • Pynt
  • 1 spsk flormelis

Jeg gjorde:

Chokoladecreme: Ca. halvdelen af piskefløde koges op i en gryde (pas på det ikke brænder på). Når fløden koger tilsættes ca. 100gram chokolade og blandingen koges op igen, til chokoladen er helt smeltet. Blandingen bør stå i køleskabet natten over. Dagen efter piskes massen stiv. Det gik lidt for hurtigt med at piske det stift, så jeg tilsatte lidt ekstra flødeskum for igen at gøre den mere luftig. Til sidst rørte jeg knust daim i cremen, for at få lidt ekstra knas i kagen.

Hindbærcreme: Put hindbær og flormelis i en skål og mos det sammen med en gaffel. I en anden skål piskes fløden til flødeskum. Rør derefter flødeskummen i hindbærmassen, lidt efter lidt.

Samling af kagen:

Læg en lagkagebund og smør den med halvdelen af ckokoladecremen og afslut med at ligge en bund på. Tag nu flødebollerne og fjern kiksebunden på dem først, herefter masses de ud over lagkagebunden. Når flødebollerne er fordelt ligges endnu en bund på og næste lag i kagen er hindbærcremen. Man kunne godt stoppe her, men jeg tilføjede endnu et lag af chokoladecremen.

Resterne af cremen smøres hele vejen rundt om kagen samt på toppen, i et tyndt lag. Det skal være helt glat.

Rul fondanten ud i en stor cirkel og læg den forsigtigt over kagen. Det overskydende fondant skæres fra og kagen pyntes som man ønsker…

Færdig😉

Dette indlæg blev udgivet i opskrifter og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

